Kandelaar

1687 Adam Loofs Rijksmuseum

Adam Loofs (ca. 1645 - 1710)
Zilver
H 28,6 cm
Rijksmuseum
Zilver
Particuliere collectie, Nederland, 2005; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-2005-20

Eén kandelaar ? Ja, maar een kandelaar die behoort tot een paar uit 1687, waarvan het Rijksmuseum sinds 1966 één exemplaar bezit. Vanaf het begin werd betreurd dat de kandelaar op zichzelf stond, waardoor hij in de opstelling een wat eenzame indruk maakte. Vol verwachting werd aangetekend dat een tweede exemplaar bewaard was gebleven, dat in 1958 bij Fredrik Muller was geveild, en dat zich in een onbekende Nederlandse particuliere verzameling bevond. Het Rijksmuseum werd op de hoogte gesteld van deze ontdekking, dat de kandelaren herenigde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Dr Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds