Kast met oudtestamentische voorstellingen

1943 Hendrik Nicolaas Werkman Groninger Museum

Hendrik Nicolaas Werkman (1882 - 1945)
1943
Olieverf op eikenhout en triplex
H 180 cm
Groninger Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Toegepaste kunst en Design
1880-1950
Erven J. Henkels, Heerenveen, 2017; Groninger Museum, inv.nr. 2017.0045

Beschrijving

Het was de blikvanger op de grote overzichtstentoonstelling in 2015 en is nu permanent in het Groninger Museum te zien: de zogeheten Werkmankast, een kast met oudtestamentische voorstellingen door Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945). De Groningse drukker en kunstenaar Werkman beschilderde deze kast in 1943 in opdracht voor zijn vriend dominee August Henkels. Werkman schilderde twaalf panelen met Bijbelse voorstellingen, die in de deuren van een speciaal daarvoor gemaakte kast werden gemonteerd. De dominee en de kunstenaar kenden elkaar van hun werk voor De Blauwe Schuit, een clandestiene uitgeverij tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het Groninger Museum heeft een sterke collectie schilderijen van De Ploeg-kunstenaars onder wie Jan Wiegers en Jan Altink. Met zijn goed gedocumenteerde ontstaansgeschiedenis is dit atypische werk van Werkman een waardevolle toevoeging op deze verzameling. De kast uit 1943 is zowel door de vorm als door de onderwerpkeuze – Werkman verbeeldde vrijwel nooit Bijbelse onderwerpen in zijn vrije werk– een waardevolle aanvulling op het latere deel van zijn oeuvre. Met de aankoop van de Werkmankast heeft het Groninger Museum een uniek object aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar E.A. en C.M. Alkema-Hilbrands Fonds), de BankGiro Loterij, de Stichting Beringer Hazewinkel, de Stichting J.B. Scholtenfonds en de Stichting H.S. Kammingafonds, de Groninger Museum Salon, de Vereniging Vrienden van het Groninger Museum en Han Leutscher-Hazelhoff ter nagedachtenis aan Dick Leutscher

Werkman Kast Met Oudtestametntische Voorstellingen
'Een dure kast die de eeuwen zal moeten trotseeren'

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2017, pp. 38-40