Kelkglas 'De Wijndrinker'

1743 Aert Schouman Huis Van Gijn

Aert Schouman (1710 - 1792)
Helder kleurloos glas met diamantstippel- en lijngravure
H 21,2 cm
Huis Van Gijn
Glas
Veiling The Muhleib Collection of European glass, Londen (Bonham's), 2 mei 2013, nr. 56; Huis van Gijn, Dordrecht, inv.nr. 18098

Met de aankoop van het kelkglas De Wijndrinker uit 1743 ging een langgekoesterde wens voor Huis Van Gijn in vervulling. Gegraveerde glazen van Aert Schouman (1710-1792) zijn zeldzaam en het Dordtse museum bezat er nog geen. Omdat het merendeel van de twaalf bekende glazen die door Schouman zijn gegraveerd al in het bezit is van een openbare collectie werd de aankoop van het kelkglas gezien als een laatste kans om de collectie met een door Schouman gegraveerd glas uit te breiden. Bijzonder aan dit kelkglas is vooral de gedetailleerde stippelgravure die een wijndrinker voorstelt. Deze is van uitzonderlijke kwaliteit en toont aan dat Schouman behoort tot de meest getalenteerde glasgraveurs van zijn tijd. Werk van Schouman behoort tot de top van de Nederlandse kunst uit de 18de eeuw en is nergens in Nederland beter vertegenwoordigd dan in de collectie van Dordtse musea. Met de aankoop van dit glas kan in Dordrecht de veelzijdigheid van het oeuvre van Schouman, die vooral bekend staat om zijn schilderijen en aquarellen, nog beter worden gepresenteerd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds en haar Themafonds Glas)

Kelkglas
Op de vrede en de vrijheid!

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 24-25