Cornelis Cornelisz van Haarlem (1562 - 1638)
olieverf op doek
137 x 198 cm
Frans Hals Museum
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie: Frans Hals Museum, Haarlem

Van ons allemaal sinds 2023

Prominent afgebeeld op dit keukenstuk is een rijk gevulde tafel met ernaast een keukenmeid en een man die haar verliefd aankijkt. Hoewel zij haar blik heeft afgewend, plukt ze de vogel die hij vasthoudt. De eigentijdse beschouwer herkende dit 'vogelen' waarschijnlijk als een metafoor voor de liefde bedrijven. De combinatie met de overdaad aan etenswaren, gaat vermoedelijk terug op het oude idee dat verstandige mensen gematigd eten en drinken, omdat de geest belangrijker is dan het lichaam. Hier zou de boodschap kunnen zijn: wie geen probleem heeft met gulzigheid, heeft dat ook niet met wellust.

Dit is waarschijnlijk het enige bewaard gebleven keukenstuk van Cornelis van Haarlem. Daarom is het schilderij een belangrijke aanvulling op de groep werken die het Frans Hals Museum al van de kunstenaar bezat. Daarnaast heeft het schilderij nog een andere kunsthistorische waarde, omdat de voorstelling is opgebouwd uit elementen die later in de 17de eeuw zouden uitgroeien tot zelfstandige onderwerpen. Zo wijzen de realistisch geschilderde etenswaren vooruit naar het stilleven, en kun je in de scène op de achtergrond een voorbode herkennen voor de vrolijke gezelschappen van (Haarlemse) kunstenaars als Dirck Hals en Willem Buytewech.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Theodora Fonds), de Van Toorn Scholten Stichting, de Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum en een particulier fonds van het Frans Hals Museum

Cornelisz Keukenstuk detail
Aardse verlokkingen