Koeien aan de waterkant bij het Gein

1883 Willem Roelofs I Dordrechts Museum

Willem Roelofs I (1822 - 1897)
olieverf op doek
110 x 175 cm
Dordrechts Museum
19de-eeuwse schilderkunst
1880-1950
particuliere collectie, 2012; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/012/994

Van ons allemaal sinds 2012

Grote schilderijen, zoals dit gecomponeerde landschap, maakte Willem Roelofs vooral in zijn atelier. Groter betekende een beter zichtbare plek op belangrijke tentoonstellingen, zodat potentiële kopers zijn werk daar goed konden zien. Toch was Roelofs ook een van de eerste Nederlandse schilders die naar Barbizon reisden om daar de nieuwe ‘en plein air’ schilderkunst te bekijken. Roelofs begon daarna in de buitenlucht en rechtstreeks naar de natuur olieverfschetsen te maken die hij later in zijn doeken verwerkte, zodat een landschap uit het atelier naar zijn zeggen ‘ook de adem van de natuur’ in zich had.

Roelofs ontwikkelde zich van een romantisch schilder tot wegbereider van een realistische landschapskunst. Als voorloper van de Haagse School had hij grote invloed op de ontwikkelingen in de Nederlandse landschapsschilderkunst van de 19de eeuw. In het Nederlands openbaar kunstbezit ontbraken nog de grotere werken van Roelofs. Het schilderij past bovendien uitstekend bij de Haagse School-collectie van het Dordrechts Museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Roelofs Hollands Landschap Bij Het Gein
Hollands landschap (het Gein)

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2013, pp. 33-36