Thomas Muntinck II
H 34,2 cm
Groninger Museum
Zilver
Collectie W.A. Hofman and T.G. Hofman-Westerhof, Haren, 2012; Groninger Museum, inv.nr. 2012.0055

Beschrijving

Een zilveren kraankan in de vorm van een tuinvaas, rijk gedecoreerd met drijfwerk op een gegranuleerde ondergrond in de stijl van Daniël Marot, een uit Frankrijk afkomstige ontwerper die in de eerste decennia van de 18e eeuw erg populair was in Nederland. De overdadige decoratie die in Friesland veel voorkomt, en in Groningen bepaald niet onbekend is, maakt de kraankan extra bijzonder. Het aangebrachte Engelse familiewapen wijst er op dat, zoals veel Nederlands zilver, de kraankan in de 19de eeuw naar Engeland is verscheept en door de nieuwe eigenaar is voorzien van zijn eigen familiewapens.

In de laatste decennia is veel Nederlands zilver uit Engels bezit terug gekomen in ons land. Deze kraankan vormt hiermee een onderdeel van de Nederlandse verzamelgeschiedenis. De collectie zilver van het Groninger Museum heeft een stevige uitbreiding gekregen met een selectie van voorwerpen uit de collectie Hofman-Westerhof. De zenuwarts W.A. Hofman (1915-2002) bezat een grote verzameling in Groningen gemaakt zilver. Dit nieuw verworven stuk sluit prachtig aan bij de reeds bestaande collectie van het museum en waren eerder te zien op de tentoonstellingen Zilver in Groningen (2010-11), Groninger keur (1997) en Groninger Zilver (1975).

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, Stichting J.B. Scholtenfonds, Stichting Lambers-Burger, de BankGiro Loterij, Stichting Het Roode of Burgerweeshuis en een particuliere schenker

Kraankan
Zilveren mannengordel en kraankan