Kussenkolomkast met bijbehorend vijfdelig kaststel van Chinees porselein

17de eeuw makers onbekend Museum Borg Verhildersum

makers onbekend
17de eeuw
Eikenhout belegd met ebbenhout (zwart) en palissanderhout (bruin gevlamd)
225 cm x 235 cm x 90 cm
Museum Borg Verhildersum
Toegepaste kunst en Design
Collectie Tjarda van Starkenborgh, Borg Verhildersum, 1987, Leens, Ommelander Museum (Stichting Borg Verhildersum), inv. n° 10428 (old inv. n° O.M. 1987-133)

Beschrijving

De naam kussenkast verwijst naar de kussenvormige verhogingen op de deuren, zijkanten en de drie ebbenhouten kolommen aan de voorzijde. In de linker deur zit een holle ruimte die als geheime bergplaats dienst kan doen. De onderkast heeft een lade met grepen in de vorm van een leeuwenkop. De kussens op het middendeel zijn versierd met bloemen en bladeren in houtsnijwerk. In het bovenste deel zijn engelenhoofdjes en leeuwenkoppen op de hoekdelen aangebracht, gesneden uit ebbenhout. De kast, afkomstig uit de familie Tjarda van Starkenborgh, is een typisch Nederlands 17de-eeuws product.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt