Kustlandschap met de heilige Christoffel

ca. 1540 Matthijs Cock Rijksmuseum

Matthijs Cock (1509/1510 - 1540)
ca. 1540
Penseel en bruine en zwarte inkt, zwarte en grijze was, kaderlijnen met zwarte inkt
151 x 235 mm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Veiling The I.Q. van Regteren Altena Collection, part I, Dutch and Flemish Drawings from the Renaissance to the Golden Age, Londen, 10 juli 2014, nr. 4, 2014; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-2014-61

Met de veiling van de collectie van I.Q. Van Regteren Altena is het doek definitief gevallen voor één van de belangrijkste verzamelingen van tekeningen van oude meesters die ooit in Nederland zijn bijeengebracht. De Vereniging Rembrandt heeft daarom tot een ongewone procedure besloten, hierin gesteund door de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, door zelf te kopen en de musea vervolgens de tijd te geven de middelen voor het door hen verschuldigde eigen deel bijeen te brengen en terug te betalen. Een procedure die enigszins lijkt op de wijze van de veiling de Vos in 1883, toen de Vereniging haar debuut maakte en optimaal uit de rijkdom van de collectie De Vos kon putten, omdat zij daarbij op de veiling zelf kon toeslaan en de benodigde middelen daartoe voor kon schieten. De wijsheid van deze manier van werken is destijds wel gebleken. Aan de drie grote prentenkabinetten is gevraagd welke bladen in de eerste van de vier veilingen hun grootste begeerte wekten en waarom. En zo heeft de Vereniging Rembrandt een ontwerp tekening voor een prent van Cock kunnen behouden voor het Nederlands openbaar kunstbezit.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit en het VSBfonds