Landschap

ca. 1650 Jan Lagoor Frans Hals Museum

Jan Lagoor (1618/1627 - 1660/1671)
Olieverf op doek
Frans Hals Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Charles Roelofsz, Amsterdam, 1999; Frans Hals Museum, Haarlem, inv.nr. OS 99-49

Beschrijving

Een van de meest wonderbaarlijke aspecten van de Hollandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw is de hoeveelheid voortreffelijke schilderijen die door betrekkelijk onbekende, zogenaamd kleine meesters zijn gemaakt. Tientallen of misschien wel honderden kunstenaars hebben zichzelf zo nu en dan overtroffen en iets nagelaten dat eeuwen later nog verrast. Ook de in Haarlem en Amsterdam werkzame Lagoor is zo'n schilder. Zijn oeuvre werd pas dertig jaar geleden voor het eerst in kaart gebracht en dit schilderij is het eerste van zijn hand in Nederlands openbaar bezit.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt