René Magritte (1898 - 1967)
olieverf op doek
54,4 x 73 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
kunsthandel Vedovi, Brussel, 2015; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3825 (MK)

Van ons allemaal sinds 2015

Le miroir vivant (de levende spiegel) is een raadselachtig schilderij. Afgebeeld zijn woorden op wolken. Linksboven gaat het om geschater, rechtsonder om vogelgekrijs. Daartussen zweven de woorden voor kast en horizon. Onze neiging tot verbeelding dringt zich op, evenals de automatische impuls om de woorden met elkaar te verbinden. Het schilderij is een van de beeldraadsels die Magritte maakte aan het begin van zijn carrière en waarvan het werk Ceci n'est pas une pipe uit 1929 het bekendste is.

Benieuwd naar het aankoopverhaal? Beluister dan de eerste en tweede aflevering over dit werk van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

'Een schilderij als een katalysator die je fantasie op hol doet slaan.'

Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen

Museum Boijmans Van Beuningen is in Nederland dé plek voor liefhebbers van surrealistische kunst. Dat is mede te danken aan de Vereniging Rembrandt, die het museum sinds de jaren 1970 heeft geholpen bij de verwerving van surrealistische kunst van wereldformaat. Magritte was in Rotterdam al met enkele van zijn meest raadselachtige voorstellingen te bewonderen, maar zo'n woordwerk uit zijn beginfase ontbrak nog.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds), het Mondriaan Fonds, de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, de Stichting Fonds Willem van Rede, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij haar Breeman Talle Fonds), de BankGiro Loterij en diverse particulieren

Magritte_Le miroir vivant_uitsnede
De zoektocht naar een vroege Magritte

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2015, pp. 32-35