Le modèle rouge III

1937 René Magritte Museum Boijmans Van Beuningen

René Magritte (1898 - 1967)
1937
olieverf op doek
183 x 136 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1979
The Edward James Foundation, Chichester, 1979; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 2992

Van ons allemaal sinds 1979

Twee blote voeten die verdacht veel op schoenen lijken, of twee schoenen die eigenlijk blote voeten zijn. De schilderijen van de Belgische kunstenaar René Magritte zetten de kijker wel vaker op het verkeerde been. Hoe lang we ook kijken, we komen er eigenlijk niet uit op welk been we dan wel moeten staan en dat is precies de bedoeling van de kunstenaar. Surrealisten wilden de kijker met hun kunst wat dieper raken dan met het dunne laagje van de werkelijkheid. Ze hoopten ons onderbewustzijn te prikkelen en onze verbeelding. De voorstelling is verwarrend en enigszins ontregelend, want we begrijpen graag waar we naar kijken en dat lukt maar niet. De spijkers en munten in het zand bieden geen soelaas, net zomin als het krantenknipsel met de vrouw in de vreemde houding. Dat ook de titel niet bij de voorstelling lijkt te passen, is bijna geen verrassing meer.

René Magritte schilderde dit werk in opdracht van de Brit Edward James die in de 20ste eeuw een grote verzameling van surrealistische kunst aanlegde. James behoorde tot de vroege bewonderaars van de kunststroming en steunde kunstenaars zoals René Magritte en Salvador Dali. In 1937 schilderde Magritte het wereldberoemd geworden portret van James, met de titel ‘La réproduction interdite’. Dat portret bevindt zich in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, dat sinds de jaren 1960 een uitgebreide collectie surrealistische kunst heeft opgebouwd. Ook Le modèle Rouge III komt uit de privéverzameling van James en is een prachtige aanvulling op de belangrijke deelcollectie surrealisme van het museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Museum Boijmans van Beuningen, het Prins Bernhard Fonds, de Erasmusstichting en de Stichting Bevordering van Volkskracht