Lezen na het bad

ca. 1879-83 Edgar Degas Van Gogh Museum

Edgar Degas (1834 - 1917)
ca. 1879-83
monotype in zwart op vergépapier
Van Gogh Museum
Impressionisme, Prenten en Tekeningen
1880-1950
kunsthandel N.G. Stogdon Ltd, Oxford, 2014; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. p2759S2014

Beschrijving

Hoewel Edgar Degas vooral bekend is om zijn schilderijen, tekeningen en pastels, heeft hij ook geëxperimenteerd met prenten. Zijn monotypieën (eenmalige afdrukken van met drukinkt op een metalen of glazen plaat gemaakte tekeningen) zijn pas na zijn dood uit de intimiteit van het atelier te voorschijn gekomen en komen nu nog maar sporadisch op de markt. Het zijn directe, expressieve en intieme werken, vaak met erotische onderwerpen.

Het werk van Degas is in het Nederlands openbaar kunstbezit schaars vertegenwoordigd. Met La Toilette verwierf het Van Gogh Museum een unieke prent van de hoogste kwaliteit, waardoor de prentkunst van Degas nu met een sterk voorbeeld gerepresenteerd is. De aankoop van deze bijzondere monotype was tevens het startsein voor de versterking van de deelverzameling impressionistische grafiek van het Van Gogh Museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds

Degas, la toilette uitsnede
Erotiek uit het fin de siècle

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 26-28