Lezend meisje

17de-eeuwse schilderkunst
Particuliere collectie, Londen, 1899; Mauritshuis, Den Haag, inv. nr. 623

Beschrijving

Dit intieme tafereel van een jonge vrouw in een interieur wordt sinds jaar en dag Lezend meisje genoemd. Toch zou je je kunnen afvragen of de jonge vrouw wel aan het lezen is. Het boek dat ze vasthoudt heeft meer weg van een bundel prenten, en haar houding doet vermoeden dat ze aan het wegdromen en misschien zelfs in slaap gevallen is. In dat geval zou het schilderij wel eens een vermanende betekenis hebben gehad. Want slapende vrouwen werden niet zelden als negatief voorbeeld gezet tegenover vrouwen die bidden of bezig zijn met huishoudelijke taken.

Het was de eigenzinnige Abraham Bredius die het schilderij in 1899 op een Londense veiling ontdekte en het monogram CH op de houten kruk identificeerde als dat van Claes Hals (1628-1686), een van de schilderende zonen van Frans Hals. Bredius had er plezier in om gesigneerde werken van relatief onbekende kunstenaars op te sporen. Dat het hier een werk betrof van een schilder wiens naam tot dan toe alleen bekend was uit archivalische bronnen, was ook voor het bestuur van de Vereniging Rembrandt een belangrijke overweging deze aankoop voor het Mauritshuis te steunen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt