Liggende leeuw, naar rechts

ca. 1660-65 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
ca. 1660-65
rietpen en bruine inkt, met sommige plekken opzettelijk geveegd met een vinger of nat penseel, op lichtbruin gekleurd papier
12,2 x 21,2 cm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
veiling collectie William Pitcairn Knowles, Amsterdam (Frederik Muller & Co.), 25-26 juni 1895, nr. 530; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1901-A-4524

Van ons allemaal sinds 1895

Voor de verhalen die Rembrandt koos als onderwerp voor zijn schilderijen en prenten moest hij soms exotische dieren weergeven. Dat was niet makkelijk in een tijd dat dierentuinen nog niet bestonden of in ieder geval niet openbaar toegankelijk waren. Wanneer de kans zich voordeed om een bekend exotisch dier, zoals een olifant of een leeuw, in het echt te zien, greep Rembrandt deze met beide handen aan. Deze virtuoze tekening van een liggende leeuw maakte Rembrandt hoogstwaarschijnlijk naar het leven in Amsterdam. De routine die hij had opgedaan in het tekenen van leeuwen naar het leven stelde hem in staat deze dieren met overtuiging in zijn prenten en schilderijen te laten figureren.

In 1883 was het aantal oude tekeningen van het Rijksprentenkabinet dankzij de aankopen op de veiling De Vos verdubbeld en dat succes had ambitieus gemaakt. In 1895 leende de Vereniging een groot bedrag aan het museum om te kunnen bieden op de veiling van de Rotterdamse verzameling Pitcairn Knowles, waar meer dan driehonderd tekeningen werden gekocht van meesters als Rembrandt, Pieter Saenredam en Jan van Goyen. Deze tekening behoorde ook tot die groep.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt