Liggende leeuw, naar rechts

0 38 2260 1901 1 1 1
Rembrandt
ca. 1660-65
Rietpen en bruine inkt, met sommige plekken opzettelijk geveegd met een vinger of nat penseel, op lichtbruin gekleurd papier
12,2 x 21,2 cm
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie William Pitcairn Knowles, Amsterdam (Frederik Muller & Co.), 25-26 juni 1895, nr. 530; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1901-A-4524

Voor de verhalen die Rembrandt koos als onderwerp voor zijn schilderijen en prenten moest hij soms exotische dieren weergeven. Dat was niet makkelijk in een tijd dat dierentuinen nog niet bestonden of in ieder geval niet openbaar toegankelijk waren. Wanneer de kans zich voordeed om een bekend exotisch dier, zoals een olifant of een leeuw, in het echt te zien, greep Rembrandt deze met beide handen aan. Deze virtuoze tekening van een liggende leeuw maakte Rembrandt hoogstwaarschijnlijk naar het leven in Amsterdam. De routine die hij had opgedaan in het tekenen van leeuwen naar het leven stelde hem in staat deze dieren met overtuiging in zijn prenten en schilderijen te laten figureren.

In 1883 was het aantal oude tekeningen van het Rijksprentenkabinet dankzij de aankopen op de veiling De Vos verdubbeld en dat succes had ambitieus gemaakt. In 1895 leende de Vereniging een groot bedrag aan het museum om te kunnen bieden op de veiling van de Rotterdamse verzameling Pitcairn Knowles, waar meer dan driehonderd tekeningen werden gekocht van meesters als Rembrandt, Pieter Saenredam en Jan van Goyen. Deze tekening behoorde ook tot die groep.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Bekijk het werk in context

Rembrandt Hieronymus 1634

Hieronymus lezend

Volgens de legende had de heilige Hieronymus ooit een leeuw van een doorn in zijn poot verlost. Het dier week daarna niet meer van zijn zijde. Op de prent die Rembrandt in 1634 van een lezende Hieronymus maakte, is de trouwe metgezel van de heilige wat vreemd uitgevallen: het is duidelijk dat Rembrandt zich met het beest geen raad wist.

Rembrandt, Hieronymus lezend, 1634. Ets, 10,8 x 8,9 cm. Rijksmuseum, Amsterdam

Rembrandt Hieronymus 1655

Hieronymus lezend in Italiaans landschap

Het bestuderen van levendige leeuwen wierp zijn vruchten af: de leeuw op deze latere prent van Rembrandt is volstrekt overtuigend. De prent toont ook Rembrandts interesse in de werking van het licht. De voorgrond liet hij bewust onafgewerkt om zo het effect van fel zonlicht op te roepen. De schaduwpartij achter Hieronymus is een dicht web van parallelle en gekruiste drogenaaldlijntjes.

Rembrandt, Hieronymus lezend in Italiaans landschap, ca. 1653. Ets, drogenaald en gravure, 25,9 x 21 cm. Rijksmuseum, Amsterdam

Rembrandt Navolger Liggende Leeuw

Liggende leeuw, naar rechts

Ook van Rembrandts leerlingen zijn verschillende tekeningen van leeuwen bewaard gebleven. Het is goed mogelijk dat deze op hetzelfde moment tot stand zijn gekomen, onder toeziend oog van de meester. Deze inkttekening van een leeuw is van zulke hoge kwaliteit dat zij lange tijd op naam van Rembrandt zelf stond.

Navolger van Rembrandt, Liggende leeuw, naar rechts, ca. 1648. Pen en penseel in bruine inkt, witte dekverf (geoxideerd) over sporen van grafiet op lichtbruin gekleurd papier, 8 x 17,2 cm. Rijksmuseum, Amsterdam

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.