Jan van den Gheyn (? - 1573)
Brons
H 72 cm
Museum Klok & Peel
Toegepaste kunst en Design
Collectie Jan Ducaat, R.K. Sint-Bavo-Kerk, Groede, 2016; Museum Klok & Peel, Asten

Van ons allemaal sinds 2016

Deze bronzen luidklok kent een bijzonder verhaal. De klok werd in 1540 gegoten door Jan van den Ghein en hing tot 1943 in de Sint-Willibrorduskerk van het Brabantse Alphen. Veel bronzen kerkklokken zijn in de loop der eeuwen verloren gegaan. Klokken werden vaak omgesmolten, zodat het brons kon worden gebruikt voor een nieuwe klok of voor de productie van kanonnen of ander wapentuig – iets wat in tijden van oorlog geen zeldzaamheid was. Gegoten klokken van Jan van den Ghein zijn tegenwoordig daarom een zeldzaamheid. Van de vijf gedocumenteerde klokken zijn er nog slechts twee bewaard, waarvan de aangekochte klok er één is. Dit exemplaar is bovendien gedecoreerd met katholieke voorstellingen, waarmee de klok illustratief is voor het hoge niveau van de Mechelse klokkenproductie in de 16de eeuw.

Museum Klok & Peel richt zich niet alleen op de klokkencultuur van de regio of die van de Lage Landen, maar op die van de hele wereld. Met speelklokken, torenuurwerken, priesterbellen, dierenbellen en aanverwante objecten uit alle windstreken, heeft het een zeer brede collectie. Het museum in Asten koestert ons ‘klinkend patrimonium’ in de breedste zin van het woord.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mr. J.J.A.M. Kennis Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]) en het VSBfonds

Klok
GHEGOTEN INT IAER MCCCCCX