Maker onbekend (Zuid- en Zuidoost-Azië of Pakistan)
100- 400
Leisteen
47 x 30 x 12 cm
Wereldmuseum Leiden
Oudheid en Archeologie, Beeldhouwkunst
Voor 1300
1930
Kunsthandel Spink; Wereldmuseum Leiden, 1933, inv. nr. 2207-2

Beschrijving

De toekomstige Boeddha Maitreya zit op een versierde troon in meditatiehouding. Hij houdt een nectarvaas tussen zijn vingers. Maitreya draagt prinselijke kleding in de stijl van Gandhara. Zijn lange haar is gedeeltelijk opgestoken en vastgebonden met een juwelensnoer. Een 'urna', een ronde vlek, siert zijn voorhoofd en een groot aureool omringt zijn hoofd. Volgens de verkoper komt het beeld uit de omgeving van Peshawar dat ooit deel uitmaakte van de provincie Gandhara. Gandhara was tussen de eerste en vierde eeuw een belangrijk centrum voor boeddhistische kunst. Het was ook een centrum van de handel met het westen. De Hellenistische en Romeinse invloeden zijn in de kunst van Gandhara duidelijk aanwezig. Dat blijkt bij dit beeld uit de weergave van de vorm van het gezicht, de kleding en het haar. De symmetrie van de lichaamshouding en de meditatieve gelaatsuitdrukking daarentegen weerspiegelen gelijkmoedigheid en zelfonderzoek. Dat zijn kenmerkende boeddhistische deugden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en J.W. Wurfbain

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!