Maliëngordel voor een man

L 95,5 cm
Groninger Museum
Zilver
Collectie W.A. Hofman en T.G. Hofman-Westerhof, Haren, 2012; Groninger Museum, inv.nr. 2012.0056

Beschrijving

Deze maliëngordel werd opgebouwd uit achtvormige schakels, met een kort en een lang deel, elk met een sluitstuk aan het uiteinde. Beide delen werden voorzien van het meestersteken BA van Berent Albers (Nunninckhof). Deze meester werkte van ongeveer 1617 tot en met 1630-31. Het lange stuk werd in 1624-25 en het korte stuk in 1625/26 voorzien van de Groninger keur, aangebracht door de olderman van het gilde van goud- en zilversmeden. Deze was van juni tot juni in functie, vandaar dat een Groninger keur met twee jaartallen wordt aangegeven. Het ene paar sluitstukken is verbonden met een ring en het andere paar door haken en ogen die vastzitten aan een gegoten ring. Aan die ring kon desgewenst een mes worden gehangen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting J.B. Scholtenfonds, de Stichting Lambers-Burger, de BankGiro Loterij, de Stichting Het Roode of Burgerweeshuis en een particulier

Kraankan
Zilveren mannengordel en kraankan