Frank Lloyd Wright (1867 - 1959)
1929
geblazen en geslepen glas
H 30 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Glas
1880-1950
veiling, Amsterdam (Christie's), 6 november 2001, nr. 112; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. V 2198

Van ons allemaal sinds 2001

In Amerika bestaan geen goede bloemenvazen, vond Marijn Cochius, directeur van Glasfabriek Leerdam. Omdat hij een plaats op de Amerikaanse markt probeerde te veroveren, vroeg hij Frank Lloyd Wright – de bekendste architect van de Verenigde Staten – een aantal vazen te ontwerpen. Wright was enthousiast, maar meende dat Amerika om grotere vazen vroeg dan men in Nederland gewend was, 'minder verfijnd' en 'primitiever'. Dit fraaie proefmodel geeft een indruk van wat hij daarmee bedoelde.

Dit prototype is niet alleen een interessant object, maar ook een bijzonder document. De vaas is uiteindelijk nooit in productie genomen, waardoor dit prototype een van de zeldzame tastbare herinneringen is aan de beoogde samenwerking tussen de Glasfabriek Leerdam en Frank Lloyd Wright. Met dit object kan Museum Boijmans Van Beuningen vertellen over de beroemde Amerikaanse architect én over de internationale ambities van de glasfabriek. Een tweede vaas die gelijktijdig is aangekocht door het museum wordt inmiddels niet meer aan Frank Lloyd Wright toegeschreven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, het Prins Bernhard Cultuurfonds/Hugo van Win Fonds