Minerva beteugelt Pegasus met de hulp van Mercurius

ca. 1650-54 Jan Boeckhorst Het Noordbrabants Museum

Jan Boeckhorst (1604/05 - 1668)
ca. 1650-54
olieverf op doek
166 x 229,5 cm
Het Noordbrabants Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1993
kunsthandel P. & D. Colnaghi & Co. Ltd., Londen, 1993; Het Noordbrabants Museum, Den Bosch, inv.nr. 14591

Van ons allemaal sinds 1993

Toen de gorgo Medusa werd onthoofd, gaf zij het leven aan Pegasus, een gevleugeld paard dat uit het bloed van Medusa werd geboren. Op dit schilderij zien we hoe Pegasus met een gouden hoofdstel wordt getemd door de godin Minerva en Mercurius, de boodschapper van de goden. Later zal Minerva het paard cadeau geven aan de held Bellerophon, die daardoor jacht kan maken op een vuurspuwend monster.

Jan Boeckhorst was werkzaam in Antwerpen, waar hij beïnvloed raakte door de Vlaamse barokmeester Peter Paul Rubens, wiens stijl duidelijk weerklinkt in deze voorstelling. Daardoor leent dit schilderij zich uitstekend voor het verhaal over Rubens' grote invloed op de 17de-eeuwse Zuid-Nederlandse kunstenaars, dat een belangrijke rol speelt in Het Noordbrabants Museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Stichting Vrienden van Het Noordbrabants Museum en de provincie Noord-Brabant

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!