Maker onbekend (Midden- en Zuid-Amerika, Mexico)
Aardewerk
8 x 38 x 18 cm
Wereldmuseum Leiden
Oudheid en Archeologie, Beeldhouwkunst
Voor 1300
Wereldmuseum Leiden, 1975, inv. nr. 4819-1

Beschrijving

Dit model van een balspelplaats toont een speelveld met drie markeerstenen, waarop zes balspelers in actie zijn. Eén van hen speelt de overdreven groot weergegeven bal met de heup over de grond. Het geheel geeft een levendig beeld van een balspelwedstrijd die door een 17-koppig publiek wordt gadegeslagen. De balspelplaats is van het 'open ended' type. In de lengte wordt het speelveld begrensd door hoog opgetrokken muren maar de uiteinden zijn open. Het Meso-Amerikaanse balspel ullamaliztli werd gespeeld met een bal van massief rubber. Om geen blessures op te lopen droegen de deelnemers beschermende kleding op hun knieën, heupen en borst. Ullamaliztli was niet alleen louter vertier. Het balspel had ook religieuze betekenis: de uitslag kon bepalend zijn voor de toekomst van goden en mensen. De velden waarop werd gespeeld hadden de vorm van twee in elkaars verlengde liggende hoofdletters T. Die speelvelden waren vaak in architectuur uitgevoerd, waarbij de zijkanten van deze ‘stadions’ soms met reliëfsculptuur versierd waren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt