Model van een Kantonees bloemenschip

55 x 27 x 75 cm
Fries Scheepvaart Museum
Toegepaste kunst en Design
veiling, Amsterdam (Sotheby's), 22 november 2004, nr. 206; Ottema-Kingma Stichting, Leeuwarden (in langdurig bruikleen aan het Fries Scheepvaart Museum, Sneek, inv.nr. 2004-362)

Van ons allemaal sinds 2004

Dit ivoren scheepsmodel is een van de weinige 18de-eeuwse driedimensionale weergaven van een zogeheten Chinees ‘bloemenschip’, een verhullende benaming voor een drijvend bordeel. Dit model is gemaakt in Kanton (Guangzhou), een stad die bekend stond om de ivoorsnijkunst. Het is van uitzonderlijk hoge kwaliteit. De ivoorsnijders hebben het gehele schip met ragfijn snijwerk versierd. Kijk bijvoorbeeld naar de lampions, potten en vaandels.

Dit scheepsmodel is door VOC-kapitein Jan de With als souvenir meegenomen uit China. De With werd geboren als Jens True in Denemarken. Als 14-jarige jongen trok hij met twee broers naar Nederland, waar hij, evenals zijn broers, zijn naam veranderde in De With. In 1750 trouwde De With met de Friese Wikje Minnema. Het echtpaar ging wonen in Dokkum. Dankzij de aankoop van dit scheepsmodel kan het Fries Scheepvaart Museum aandacht besteden aan de Friezen en hun rol in de VOC.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Model van een Kantonees bloemenschip detail
Het 'bloemenschip' van Jan de With

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2005, pp. 18-21