Monumentale orgelklok

ca. 1738 Charles Clay

Clay Orgelklok verkleind
Charles Clay (1695 - 1740)
ca. 1738
Mahoniehout, ebbenhout, eikenhout, grenenhout, vruchtbomenhout, verguld metaal, messing, zilver en olieverf
H 252 cm
Museum Speelklok
Toegepaste kunst en Design
Veiling Parijs (Sotheby’s), 20 september 2016, nr. 120; Museum Speelklok, Utrecht, inv.nr. 1335

Dit is de grootste en meest complete monumentale orgelklok van de Londense koninklijke klokkenmaker Charles Clay die hiervoor heeft samengewerkt met verschillende Europese kunstenaars. De klok staat op een imposante pedestal, uitgevoerd in mahonie en bloemmahonie. Het uurwerk en mechaniek zijn gevat in een koepelvormige klokkast uitgevoerd in verguld messing en ebbenhout, met aan de zijden en achterkant in ajour uitgewerkte verguld bronzen panelen. De wijzerplaat is beschilderd met een allegorische voorstelling van Apollo, Mars, Pegasus, en de Muzen op de berg Parnassus. De muziek voor deze klok is speciaal gecomponeerd door Georg Friedrich Händel (1685-1759).

Voor meer informatie over deze klok en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Voor Museum Speelklok is deze klok een uitzonderlijk belangrijke toevoeging, omdat het hiermee een hoogtepunt uit de geschiedenis van orgelklokken kan laten zien. Een bijzondere meerwaarde van deze orgelklok voor de Collectie Nederland is dat zij in de 18de eeuw in het bezit is geweest van de verzamelaar Gerrit Braamcamp (1699-1771). Diens collectie, die schilderijen van onder anderen Rembrandt, Rubens en Watteau bevatte, was wereldberoemd. Zijn woning aan de Amsterdamse Herengracht stond bekend als de ‘Tempel der Kunsten’ en werd bezocht door hooggeplaatste bezoekers. De kostbare klok van Clay, die bedoeld was om in het midden van een vertrek te worden opgesteld, moet daar een pronkstuk van de eerste orde zijn geweest.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds en haar Utrecht & Gooi Cirkel [voorheen: Utrechtse Rembrandt Cirkel]), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, het VSBfonds, de gemeente Utrecht en de Stichting Vrienden Museum Speelklok

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Clay Orgelklok