Najaar en Voorjaar

1895/1896 Simon Moulijn Drents Museum

Simon Moulijn (1866 - 1948)
pastel
55,5 x 60,5 cm; 57,5 x 62,5 cm
Drents Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
1989
erven Simon Moulijn, 1989; Drents Museum, Assen, inv.nr. E1989-0539/0540

Van ons allemaal sinds 1989

Net als andere jonge Nederlandse schilders van zijn generatie was Simon Moulijn eind 19de eeuw wat uitgekeken op de toen gangbare stijlen en raakte hij onder de indruk van het symbolisme en andere Franse avant-gardistische kunst die toen in Nederland werd tentoongesteld. In het symbolisme vond hij manieren om te experimenteren met lijn en kleur. De twee pastels Najaar en Voorjaar die hij een aantal maanden na elkaar maakte, zijn daar voorbeelden van en sluiten goed aan bij de opvatting van symbolisten dat een schilderij, voordat het iets voorstelt, eerst en vooral een plat vlak met lijnen en kleuren is.

Van Simon Moulijn, die een aantal jaren in Drenthe werkte, heeft het Drents Museum een complete serie prenten in de collectie en uit eerdere schenkingen kreeg het ook verschillende van zijn tekeningen en schilderijen in bezit. In dat overzicht van Moulijns oeuvre ontbrak nog het werk uit het begin van zijn kunstenaarscarrière, toen hij samen met andere vernieuwende kunstenaars een nieuwe, symbolistische kunst in Nederland introduceerde. De pastels Najaar en Voorjaar dateren uit die beginperiode en zijn daarom een mooie aanwinst voor het museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt