Negen werken van Piet Mondriaan

1899-1908 Piet Mondriaan Mondriaanhuis

Piet Mondriaan (1872 - 1944)
1899-1908
diverse technieken
diverse afmetingen
Mondriaanhuis
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie, Nederland, 2021; Mondriaanhuis, Amersfoort, inv. nrs. J0002 t/m J00010

Van ons allemaal sinds 2021

Piet Mondriaan is wereldberoemd om zijn geometrisch-abstracte schilderijen met zwarte lijnen en gekleurde vlakken. Aan deze vernieuwende beeldtaal ging een lange weg vooraf. Hij was al een veertiger toen hij besloot de figuratie volledig los te laten. Deze negen schilderijen en tekeningen maakte Mondriaan rond zijn dertigste levensjaar. Als groep laten ze zien dat Mondriaans onderwerpskeuze en kunstopvatting in zijn beginperiode als kunstenaar nog vrij traditioneel was, maar ook dat hij graag experimenteerde met verschillende technieken en toen al een grote interesse aan de dag legde voor compositie en ritme.

Het was een lang gekoesterde wens van het Mondriaanhuis, het geboortehuis van Piet Mondriaan, om zelf werk van Mondriaan in de collectie te hebben. Met de aankoop van deze groep werken, die al langere tijd bij het museum in bruikleen was, ging die wens eindelijk in vervulling. Het museum kan nu permanent laten zien hoe Mondriaan zich in zijn beginperiode als kunstenaar ontwikkelde. Bovendien zijn de werken representatief voor de inmiddels verspreid geraakte collectie moderne kunst van de arts en schaker Johannes Esser. Het verhaal van deze uitzonderlijke verzamelaar kan door de aankoop nu blijvend worden verteld.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mevrouw M. Boersma Fonds, haar Van Lith-Dumont Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), de gemeente Amersfoort, het Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse en de Vrienden van het Mondriaanhuis

Mondriaan Baggermolen op de Amstel bij de Omval
Het vroege werk