Maker onbekend (Midden- en Zuid-Amerika, Mexico)
1150-450 v.Chr.
Aardewerk
22,5 x 27,6 x 30,5 cm
Wereldmuseum Leiden
Oudheid en Archeologie, Keramiek
Voor 1300
1979
Wereldmuseum Leiden, 1979, inv. nr. 5054-1

Beschrijving

Deze zogenaamde ‘Olmeken baby’ behoort tot de meest opvallende scheppingen die de Olmeekse cultuur heeft voortgebracht. De beelden worden gekenmerkt door een mollig lichaam zonder specifieke geslachtskenmerken, een groot hoofd dat tekenen van schedelvervorming vertoont, en de typische Olmeekse gelaatstrekken zoals smalle, scheefstaande ogen en een ‘jaguar’ mond met afhangende mondhoeken. De beelden dateren uit de Midden-Preklassieke periode. De betekenis en de context waarin zij werden gebruikt is tot op heden onbekend. De Olmeekse cultuur, die bloeide in het tweede en eerste millennium v.Chr., wordt wel gezien als de 'moederbeschaving' van Meso-Amerika. Veel elementen die kenmerkend zijn voor de culturen van de Maya en de Azteken vinden hun oorsprong bij de Olmeken. Zo bouwden de Olmeken als eersten trappiramides, ontwikkelden zij een kalendersysteem, speelden zij het balspel en schiepen zij een pantheon van godenfiguren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!