On the Stour

On The Stour
John Constable
ca. 1832
Potlood, pen en penseel in bruine inkt
11,4 x 18,7 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd, Londen, 2018; Teylers Museum, Haarlem, inv. nr.

Deze tekening, afkomstig uit een schetsboek van 1832, is vermoedelijk een eerste idee voor een six footer, een groot tentoonstellingsschilderij. Zij komt in compositie en concept dichtbij bekende schilderijen zoals The white horse (The Frick Collection, New York), The hay wain (National Gallery, Londen) en The leaping horse (Royal Academy, Londen). Dit zijn alle drie schilderijen waar we het leven op en rond de rivier de Stour verbeeld zien, steevast met paarden, de bekende platte schuiten en weelderige groene bosschages.

John Constable (1776-1837) was een van de meest vernieuwende landschapsschilders van de 19de eeuw. Waar veel van zijn tijdgenoten het zochten in de verbeelding, haalde hij inspiratie uit het herkenbare en eenvoudige. Tekenen was in het maakproces van zijn schilderijen enorm belangrijk. Aan de conceptie van een landschapsschilderij gingen steevast vele studies vooraf. Deze tekening maakt deel uit van een groep van zeven bladen die Teylers Museum in één klap aankocht, waarvan drie met steun van de Vereniging Rembrandt. Het zijn de eerste werken van Constable in de Collectie Nederland. Samen geven ze een prachtig beeld van zijn werkwijze en verschillende tekentechnieken. In Teylers Museum komen ze goed tot hun recht, omdat dit museum niet alleen veel werken heeft van Constable's tijdgenoten, maar ook van enkele van zijn grote voorbeelden, zoals Jacob van Ruisdael (ca. 1628-1682) en Peter Paul Rubens (1577-1640).

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij

Bekijk het werk in context

Behorende tot dezelfde gesteunde aankoop

Milford Brug

De brug bij Milford, de kathedraal van Salisbury in de verte

John Constable, De brug bij Milford, de kathedraal van Salisbury in de verte, 1820. Potlood, 11,5 x 18,5 cm. Teylers Museum, Haarlem

De Kerk In East Bergholt Verkleind1

De kerk in East Bergholt

John Constable, De kerk in East Bergholt, vanuit het zuiden, 1806. Potlood en aquarel, 18 x 16 cm. Teylers Museum, Haarlem

Rembrandt Zelfportret
LIDMAATSCHAP

Voor € 75 een echte Rembrandt? Word lid en verzamel mee!

Onze lidmaatschappen