On the Stour

ca. 1832 John Constable Teylers Museum

John Constable (1776 - 1837)
ca. 1832
Potlood, pen en penseel in bruine inkt
11,4 x 18,7 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd, Londen, 2018; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2018 034

Beschrijving

Deze tekening, afkomstig uit een schetsboek van 1832, is vermoedelijk een eerste idee voor een six footer, een groot tentoonstellingsschilderij. Zij komt in compositie en concept dichtbij bekende schilderijen zoals The white horse (The Frick Collection, New York), The hay wain (National Gallery, Londen) en The leaping horse (Royal Academy, Londen). Dit zijn alle drie schilderijen waar we het leven op en rond de rivier de Stour verbeeld zien, steevast met paarden, de bekende platte schuiten en weelderige groene bosschages.

John Constable was een van de meest vernieuwende landschapsschilders van de 19de eeuw. Waar veel van zijn tijdgenoten het zochten in de verbeelding, haalde hij inspiratie uit het herkenbare en eenvoudige. Tekenen was in het maakproces van zijn schilderijen enorm belangrijk. Aan de conceptie van een landschapsschilderij gingen steevast vele studies vooraf. Deze tekening maakt deel uit van een groep van zeven bladen die Teylers Museum in één klap aankocht, waarvan drie met steun van de Vereniging Rembrandt. Het zijn de eerste werken van Constable in de Collectie Nederland. Samen geven ze een prachtig beeld van zijn werkwijze en verschillende tekentechnieken. In Teylers Museum komen ze goed tot hun recht, omdat dit museum niet alleen veel werken heeft van Constable's tijdgenoten, maar ook van enkele van zijn grote voorbeelden, zoals Jacob van Ruisdael (ca. 1628-1682) en Peter Paul Rubens (1577-1640).

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Stour detail