Orwell Yellow White II

2006 Jenny Holzer Rijksmuseum Twenthe

Jenny Holzer (1950)
olieverf en zeefdruk op doek
tien doeken van elk 83,3 x 64,8 cm
Rijksmuseum Twenthe
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
kunsthandel Sprüth Magers, Berlijn; Rijksmuseum Twenthe, inv.nr 6294 (1-10)

Van ons allemaal sinds 2022

De Amerikaanse kunstenaar Jenny Holzer maakt veelal kunst voor de openbare ruimte waarin ze haar ideeën in tekst in LED-licht over tekstbalken laat lopen. Orwell Yellow White II is anders van vorm, maar komt net als haar andere werk voort uit maatschappelijke betrokkenheid. De tien schilderijen zijn onderdeel van de serie Redaction Paintings, waarin Holzer vrijgegeven Amerikaanse overheidsdocumenten in zeefdruk op een, in dit geval geelwit, geverfde achtergrond heeft aangebracht. Op zoek naar geheimen vond ze op het internet inmiddels vrijgegeven overheidsdossiers over beroemdheden en militaire acties. Sommige teksten daarin zijn volledig zwart gelakt en andere – met soms vreselijke informatie over geweld tegen gevangenen of burgers – zijn leesbaar. De schilderijen uit Orwell Yellow White II tonen de volledig gecensureerde documenten uit het FBI-dossier van George Orwell, de schrijver van Animal Farm en 1984, waarin hij totalitaire systemen bekritiseert. Ironisch genoeg verdacht de FBI hem van communistische sympathieën.

Holzer is internationaal beroemd om haar tekstkunstwerken. In Nederland bevindt haar werk zich onder andere in de vertrekhal van Schiphol en in een aantal musea. De conceptuele kunstenaar richt zich met haar werk op vraagstukken uit de samenleving. Haar werk sluit daarom goed aan bij de maatschappelijke koers die Rijksmuseum Twenthe heeft uitgezet in het opbouwen van de deelcollectie hedendaagse kunst. Een programmalijn daarbinnen is ‘Truth’ een lijn waarin het idee van waarheid in de 21ste eeuw centraal staat – wat betekent waarheid in tijden van fake news en individuele waarheden nog? Leven we inmiddels in een post-truth samenleving?

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Naoorlogse en hedendaagse kunst) en het Mondriaan Fonds

Holzer Orwell Yellow White 2
Big Brother in Enschede