Oude vrouw en jongen met kaarsen

ca. 1616-17 Peter Paul Rubens Mauritshuis

Peter Paul Rubens (1577 - 1640)
ca. 1616-17
olieverf op paneel
79 x 61 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Otto Naumann, New York, 2005; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1150

Beschrijving

Rubens ontleende deze voorstelling waarschijnlijk aan een gedicht van de Romeinse schrijver Ovidius, de Ars Amatoria, waarin het liefdesspel centraal staat. Voor je het weet ben je oud en breng je je nachten alleen door, waarschuwt Ovidius. Want minnaars staan nou eenmaal niet in de rij voor 'vlees doorkreukt van voegen'. Laat de liefde nooit wachten, is de boodschap. Dan heb je op je oude dag geen spijt, zoals de vrouw op dit schilderij. Haar kaars zal spoedig doven, maar die van de jongeman gaat zo branden. Voor hem is er nog hoop.

Dit meesterlijke nachtstuk past uitstekend bij de kleine groep Vlaamse topwerken die het Mauritshuis al bezat. Het paneel, dat dateert uit Rubens' beste periode, laat zien dat de schilder excelleerde in het spel van licht en donker. Deze chiaroscuro is heel geraffineerd uitgevoerd, vooral in het gezicht van de oude vrouw, dat sterk contrasteert met de stevige, gloeiende wangen van de jongen. Rubens heeft dit schilderij interessant genoeg nooit verkocht. Waarschijnlijk maakte hij het voor zijn eigen plezier.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij (thans VriendenLoterij), de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, de Mondriaan Stichting en het legaat van juffrouw A.A.W. Schröder

Rubens oude vrouw en jongen met kaarsen detail
Oude vrouw en jongen met kaarsen

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2006, pp. 9-11