Paravento con linea di velocità (Scherm met snelheidslijnen)

1916-17 Giacomo Balla Kröller-Müller Museum

Giacomo Balla (1871 - 1958)
1916-17
Olieverf op doek in beschilderde omlijsting
151 cm x 126 cm
Kröller-Müller Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Toegepaste kunst en Design
1880-1950
Veiling, New York (Sotheby's), 6 mei 2015, nr. 118; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 133.986

Beschrijving

Het Italiaans futurisme in de vroege 20ste eeuw is niet alleen een artistieke avant-garde beweging, het is een levenshouding. Alles moest anders, de dynamiek van het moderne leven werd omhelst. Een van de voornaamste aanhangers van het futurisme was de kunstenaar Giacomo Balla (1871-1958). In zijn beschilderde kamerscherm Paravento con linea di velocità probeerde hij de dynamische sensatie van een voorbij rijdende auto weer te geven. Op de voorkant verbeelden scherpe felroze en rode lijnen de beweging en snelheid van het voertuig, op de achterkant is het evenement voorbij en keert de rust terug.

Met de aankoop van Paravento con linea di velocità van de Italiaanse kunstenaar Giacomo Balla maakt het Kröller-Müller Museum serieus werk van de uitbreiding van zijn collectie kunstwerken uit de periode van het futurisme. Het nu aangekochte kunstwerk is het derde werk van Balla in de collectie van het museum. Hélène Kröller-Müller schreef tijdens haar leven expliciet dat ze het belang van het futurisme voor de ontwikkeling van moderne kunst had onderschat. Sindsdien is het museum hard op weg om dit ‘gat’ in zijn collectie te dichten. Met de groeiende collectie futuristische werken kan het Kröller-Müller Museum de ontwikkeling van futurisme én die van de moderne kunst steeds beter vertellen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds) en de BankGiro Loterij

Balla
Giacomo Balla: na 100 jaar nog altijd modern