maker onbekend
H 100 cm
Museum Catharijneconvent
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
Erven Gutmann-Von Landau, Heemstede, 2011; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. RMCC b1

Beschrijving

Deze Piëta behoorde toe aan Fritz Gutmann (1886-1944). De uit Duitsland afkomstige joodse bankier en kunstverzamelaar verbleef vanaf 1918 in Nederland. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog bracht de eigenaar het beeld onder bij een Franse kunsthandelaar. Hier werd het gestolen door de nazi’s. Het belandde in de kunstverzameling van Hermann Göring. In mei 1945 troffen de geallieerden het beeld aan in een met kunst gevulde treinwagon. Het beeld keerde na de oorlog terug naar Nederland, waar het deel ging uitmaken van de rijkscollectie. Vanaf 1953 kreeg het museum de sculptuur in bruikleen. Na onderzoek van de Restitutiecommissie (2009-2011) bleek dat het deze Piëta was, die door roof uit het bezit was geraakt van Gutmann. In 2011 werd de Piëta aan de erfgenamen van Gutmann overgedragen. De erven Gutmann beseften echter het belang van het beeldhouwwerk voor het museum en boden het te koop aan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Pieta
Piëta