De aanbidding van de herders

1607 Paulus van Vianen I Rijksmuseum

Paulus van Vianen I (ca. 1570 - 1613)
Zilver
H 31,9 cm
Rijksmuseum
Zilver
Veiling, Londen (Christie's), 21 maart 1979, nr. 39; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-1979-101

Beschrijving

Op virtuoze wijze speelt Paulus van Vianen (1570-1613) hier met de tegenstelling tussen hoog en laag reliëf. Op een rechthoekige plaquette van zilver heeft hij de voorstelling van de aanbidding der herders afgebeeld. In het midden is Maria weergegeven, neergeknield bij een mand waarin het naakte Christuskind ligt. Aan de onderzijde van de plaquette is een omgebogen rand met drie kleine gaten. De knielende herder links en de staande man rechts zijn zelfs bijna driedimensionale beeldjes. De herders rond het Christuskind zijn gekleed als Boheemse boeren, zoals Van Vianen in Praag moet hebben gezien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrand en de Rijksmuseum-Stichting