Poëzie-album van Gesina ter Borch

1652-80 Gesina ter Borch Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum

Gesina ter Borch (1631 - 1690)
pen en penseel in inkt en waterverf, kalfsleer
32 x 21 cm
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
veiling Amsterdam (Frederik Muller & Cie), 15 juni 1886, nr. 311; Rijksprentenkabinet, inv.nr. BI-1890-1952

Van ons allemaal sinds 1886

De liedjes in dit Poezië-album waren populair in de 17de eeuw. Ze gaan over de meest uiteenlopende zaken: over liefde en dood, over blije en jaloerse minnaars, maar ook over een brutale kat en een boosaardige bakker. Het album is samengesteld door Gesina ter Borch, die ook de tekeningen bij de liedjes heeft gemaakt. De bundel was waarschijnlijk bedoeld voor eigen gebruik. Soms schreef Gesina erbij op welke wijs het lied moet worden gezongen. Naast liedjes bevat het album ook een aantal gedichten en andere literaire teksten. Samen geven ze een bijzonder inkijkje in de belevingswereld van Gesina.

In 1882 werd de papieren nalatenschap van de 17de-eeuwse kunstenaarsfamilie Ter Borch ontdekt door Abraham Bredius, kunsthistoricus en bestuurslid van de Vereniging Rembrandt. Het ging om een unieke schat aan kunstwerken en documenten, die door de Ter Borch-nazaten trouw was bewaard. In 1886 lieten zij deze bijzondere erfenis veilen in Amsterdam. Bij die gelegenheid verwierf het Rijksmuseum dankzij de Vereniging Rembrandt vrijwel de hele nalatenschap. Een van de topstukken is dit album van Gesina ter Borch, een van de weinige vrouwen in het 17de-eeuwse Nederland die de kans kreeg om kunstenaar te worden.