Portret Asta Nielsen

olieverf op doek
95,5 x 80 cm
Centraal Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
kunsthandel Nathan Fine Art, Zürich, 1995; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 28004

Van ons allemaal sinds 1995

Pyke Koch was gefascineerd door de Deense Asta Nielsen, een ster uit de stomme film. In dit nachtelijke portret, dat gebaseerd is op twee filmstills, staat Nielsen op een straathoek. We bevinden ons vlak voor haar, maar zij kijkt ons niet aan. Ze is afgeleid door iets dat zich buiten het beeld bevindt. Koch maakte in 1929 nog niet zo lang schilderijen, waardoor hij tijdens het werkproces voor verrassingen kwam te staan. Zo werd de ondergrond voor Nielsens gezicht veel groener dan hij had gepland. Die kleur beviel hem echter zo goed dat hij geen huidskleur meer aanbracht. Het meest karakteristieke element van dit schilderij werd hem aangereikt door het lot.

Portret Asta Nielsen is een van de hoogtepunten uit het begin van Kochs carrière. Het schilderij stond daarom hoog op het verlanglijstje van het Centraal Museum, dat van oudsher een sterke band heeft met de Utrechter Koch. Het museum bezat al beeldbepalende latere werken van hem, en ook enkele vroege, maar uit die periode ontbrak een iconisch werk als Portret Asta Nielsen. Mede dankzij de hulp van de Vereniging Rembrandt kon dit topstuk uit het buitenland terugkeren naar Utrecht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting en de Provincie Utrecht