Portret van Abraham van Hoey

Gorcums Museum
18de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Alexis Bordes, Parijs, 2018; Gorcums Museum, inv.nr. 7252

'Dit is d’afbeeldung van de wel edlen en gestrengen heer en meester Abraham van Hoey, geboore den 10 jully 1684.' Zo begint de biografische notitie op de achterkant van dit portret. Abraham van Hoey (1684-1766) was een bestuurder uit Gorinchem die tussen 1727 en 1747 in Parijs verbleef als ambassadeur van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën. Daar liet hij zich in 1736 portretteren door Hyacinthe Rigaud (1659-1743), een van de succesvolste Franse portretschilders van zijn tijd. Rigaud heeft Van Hoey in dit schilderij weergegeven zoals hij al zijn machtige klanten weergaf: met een blik en houding die natuurlijke superioriteit uitstralen. De nauwkeurige beschrijving van kostbare stoffen, zoals het changeant aan de binnenzijde van de fluwelen mantel, is typerend voor Rigaud.

Abraham van Hoey is vanwege de hoge politieke functies die hij heeft bekleed een van de meest prominente figuren uit de geschiedenis van Gorinchem. Het was daarom begrijpelijk dat het Gorcums Museum dit aantrekkelijke portret van hem graag wilde verwerven. Omdat het bovendien gaat om een representatief werk van een kunstenaar van internationale betekenis die nog niet met een schilderij in de Collectie Nederland was vertegenwoordigd, is de aankoop van groter dan alleen regionaal belang.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 18de-eeuwse schilderkunst), de Historische Vereniging Oud-Gorcum, de Stichting Vrienden van het Gorcums Museum en de gemeente Gorinchem

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.