Portret van Amalia van Solms en Charlotte de la Trémoïlle als Diana en Ceres

1633 Gerard van Honthorst Paleis Het Loo

Gerard van Honthorst (1592 - 1656)
Olieverf op doek
120 x 167 cm
Paleis Het Loo
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel A. Williams, New York, 2015; Paleis Het Loo, Apeldoorn, inv.nr. RL42005

Beschrijving

Dit dubbelportret van Gerard van Honthorst is een fraai voorbeeld van de hofkunst die voor Frederik Hendrik en Amalia van Solms werd vervaardigd. Van Honthorst heeft als belangrijkste hofschilder met zijn portretten het gezicht van het jonge stadhouderlijke hof bepaald. Vermoedelijk is de opdracht voor dit schilderij gegeven door Amalia van Solms of haar man Frederik Hendrik ter gelegenheid van het bezoek van Charlotte de la Trémouille in 1632 aan het hof in Den Haag. Het is een portrait historié, waarbij de geportretteerden zijn uitgedost als een personage uit de geschiedenis of uit de literatuur, in dit geval als Diana en Ceres, de Romeinse godinnen van respectievelijk de jacht en de landbouw en vruchtbaarheid. Het schilderij hing in de 17de en 18de eeuw op Huis Honselaarsdijk ten zuiden van Den Haag. Rond 1795 verdween het uit de stadhouderlijke verzamelingen, waarna het lange tijd uit het oog verdween. Met de aankoop van dit schilderij is het kunstwerk weer terug in een Oranje-context.

Met deze aankoop kunnen we de "Bedkamer" van Mary II Stuart nog authentieker inrichten met een uniek schilderij afkomstig uit haar bezit

Michel van Maarseveen, directeur van Paleis Het Loo

De belangrijkste reden voor het bestuur van de Vereniging Rembrandt om bij te dragen aan de verwerving van dit dubbelportret is het belang ervan voor de collectie van Paleis Het Loo en de Collectie Nederland. De aanwinst past in het collectieplan van het museum, waarin de opdracht wordt geformuleerd kunstwerken uit voormalig koninklijk en stadhouderlijk bezit te verwerven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A. M. Roeters van Lennep Fonds en haar Beatrijs de Rooy Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, het P.I.A.M. Eijkman-de Nerée tot Babberich Fonds en de opbrengsten van de vrijwilligersactiviteiten op Paleis Het Loo

Familiebezoek

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 17-20