Portret van D.A.C. Artz

1871 Matthijs Maris Kunstmuseum Den Haag

Matthijs Maris (1839 - 1917)
olieverf op doek
42,2 x 28 cm
Kunstmuseum Den Haag
19de-eeuwse schilderkunst
1907
veiling, Amsterdam (Roos & Co), 1907; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 0331561

Van ons allemaal sinds 1907

Maris maakte dit portret in opdracht van de bevriende schilder Adolphe Artz - de voorgestelde man - die in 1871 ook in Parijs woonde. Artz wilde het schilderij cadeau geven aan zijn verloofde, die kort ervoor was bevallen van zijn kind, de latere eendenschilder Constant Artz. Het maakproces had volgens Maris nogal wat voeten in aarde: de schilder had zelf absoluut geen zin in de klus, en datzelfde gold interessant genoeg voor Artz. 'Hij had het land om er voor te zitten en kon het licht in zijn ogen niet verdragen.' Dat het portret ondanks die omstandigheden zo sensitief werd, is misschien te danken aan hun vriendschap. Maris en Artz zagen elkaar in Parijs bijna dagelijks, waarbij ze wijn dronken en lange gesprekken voerden.

Adolphe Artz was verguld met zijn portret, dat hij volgens de kunstchroniqueur P.A. Haaxman altijd 'in hooge waarde' hield. Later gaf zijn weduwe het in bruikleen aan het Haags Gemeentemuseum, dat het in 1907 definitief kon verwerven dankzij een renteloze lening van de Vereniging Rembrandt. De kunsthistoricus en Maris-biograaf H.E. van Gelder roemde het kunstwerk in 1939 vanwege de 'voornaamheid en eenvoud, waardoor het voor het beste werk der Fransche tijdgenooten niet onderdoet.'

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vrienden van het Kunstmuseum Den Haag

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!