Portret van de familie Quarles

ca. 1725 Gerard Hoet I Haags Historisch Museum

Gerard Hoet I (1648 - 1733)
ca. 1725
Olieverf op doek
103,5 x 156,5 cm
Haags Historisch Museum
18de-eeuwse schilderkunst
Veiling Parijs (Christie's), 30 november 2016, nr. 27; Haags Historisch Museum

Beschrijving

Pieter Quarles was een telg uit een oorspronkelijk Engelse familie, die zich in de jaren dertig van de 17de eeuw in Rotterdam gevestigd had. Pieters vader vestigde zich na zijn huwelijk in 1675 in Den Haag, waar Pieter, afgezien van zijn studietijd in Leiden, steeds woonachtig is geweest. Niet lang na zijn huwelijk kocht hij een woning op de hoek van de Casuariestraat en de Grote Houtstraat. Als buitenhuis had het echtpaar Quarles-Splinter van Loenersloot aanvankelijk huis Torenveld in Oegstgeest, maar al spoedig verwierf men Vrijburg, dat op de achtergrond van het familieportret is afgebeeld.

Voor het Portret van de familie Quarles kan men zich geen betere plaats denken dan het Haags Historisch Museum, gelegen op hooguit een paar honderd meter van het huis van de familie Quarles, waar het schilderij oorspronkelijk moet hebben gehangen. In het Haags Historisch Museum is het portret een goede 18de-eeuwse tegenhanger van de twee 17de-eeuwse familiegroepen door Jan Mijtens, die behoren tot de hoogtepunten van de collectie. In de 18de-eeuwse collectie van het museum vormt de familieportret door Hoet zonder twijfel een kernstuk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]) en het Sebastiaan Genootschap

Hoet L
Dromen van het buitenleven