Portret van een Afrikaanse man

ca. 1525-30 Jan Mostaert Rijksmuseum

Jan Mostaert (ca. 1475 - 1552/1553)
ca. 1525-30
olieverf op paneel
30,8 x 21,2 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance
kunsthandel Robert Noortman, Maastricht, 2005; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-4986

Van ons allemaal sinds 2005

Personen met een zwarte huidskleur werden in de late middeleeuwen en renaissance weliswaar meer dan eens afgebeeld, maar dat gebeurde steeds op nogal stereotiepe wijze. Zo werden zij afgebeeld als een tot slaaf gemaakte met littekens in het gezicht of als lui en dronken. Het uitzonderlijke Portret van een Afrikaanse man van de Haarlemse meester Jan Mostaert is het eerste en enige zelfstandige geschilderde portret van een Afrikaan dat uit de renaissance bewaard is gebleven. In dit schilderij is een zwarte Afrikaan in Europese kleding geportretteerd als een Bourgondisch-Habsburgse edelman uit die periode. De zelfbewuste houding, kleding en rijke attributen getuigen van een succesvolle assimilatie van deze man binnen de culturele normen van de Europese renaissance. Mogelijk was de geportretteerde Christophle le More, lijfwacht van keizer Karel V.

Dit wat het thema betreft volstrekt unieke schilderij past uitstekend in het cultuurhistorische verhaal dat het Rijksmuseum vertelt over de renaissance, maar even goed binnen het beeld dat het museum kan geven van de vroege Noord-Nederlandse portretschilderkunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), de Mondriaan Stichting, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en het Rijksmuseum Fonds