Portret van een jonge man

18de eeuw Aert Schouman

0 38 2313 2015 1 1 1
Aert Schouman
18de eeuw
Penseel in bruin en grijs
175 x 139 mm
Dordrechts Museum
Prenten en Tekeningen
Veiling The I.Q. van Regteren Altena Collection, Part IV, Amsterdam (Christie's), 13 mei 2015, nr. 21; Dordrechts Museum, inv. nr. DM/015/T1606

De veelzijdige Dordtse kunstenaar Aert Schouman heeft diverse portretten getekend en geschilderd. Wie er voor dit portret heeft geposeerd, is niet bekend. Er is wel geopperd dat dit een zelfportret is.

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht. Onder de aanwinsten van 2015 bevinden zich vier tekeningen door Aert Schouman, waaronder dit portret van een jongeman. Het blad ging naar het Dordrechts Museum, wat de meest logische plek is voor deze tekening van een Dordtse meester.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.