Portret van Johannes Wtenbogaert

1633 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
Olieverf op doek
130 x 103 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1992
Kunsthandel Otto Naumann, New York, 1992; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-4885

Beschrijving

Johannes Wtenbogaert was een van de belangrijkste religieuze leiders van zijn tijd. Hij was een groot pleitbezorger van religieuze tolerantie en genoot enorme populariteit onder tijdgenoten om zijn religieuze werken en gevatte pamfletten. Als grondlegger van de Remonstrantse Broederschap raakte Wtenbogaert in een politiek conflict terecht, waardoor hij zich in 1619 genoodzaakt zag het land te ontvluchten. Toen Wtenbogaert veertien jaar later, op 13 april 1633, naar het atelier van Rembrandt kwam om voor dit portret te poseren, was het politieke tij inmiddels gekeerd en woonde hij weer in Den Haag.

'Precies het soort schilderij dat wij nodig hadden: een meesterwerk op het kruispunt van kunst en geschiedenis.'

Henk van Os, directeur Rijksmuseum (1989-1996)

Rembrandt maakte dit portret voor een Amsterdamse opdrachtgever, maar net als veel andere schilderijen van Rembrandt verdween het uiteindelijk in een buitenlandse collectie. Toen het Rijksmuseum in 1992 de kans kreeg het werk terug naar Nederland te halen, kwam het enkele miljoenen tekort, ondanks ruimhartige toezeggingen van onder andere de Vereniging Rembrandt. Maar na een optreden in de ministerraad van Henk van Os, toenmalig directeur van het Rijksmuseum, ging de regering overstag en stelde negen miljoen beschikbaar. Een gunstige wisselkoers, een inzameling en een genereuze particulier deden de rest.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Fonds), het VSBfonds, de Rijksmuseum-Stichting, de Staat der Nederlanden en particulieren

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Rembrandt Portret Van Johannes Wtenbogaert Verkleind
Ogenblik: Stil schenken

Column Henk van Os in Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2019, p. 35