Portret van Johannes Wtenbogaert

Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1992
Kunsthandel Otto Naumann, New York, en de heer A. Bader, Milwaukee, 1992; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-4885

Johannes Wtenbogaert was een van de belangrijkste religieuze leiders van zijn tijd. Hij was een groot pleitbezorger van religieuze tolerantie en genoot enorme populariteit onder tijdgenoten om zijn religieuze werken en gevatte pamfletten. Als grondlegger van de Remonstrantse Broederschap raakte Wtenbogaert in een politiek conflict terecht, waardoor hij zich in 1619 genoodzaakt zag het land te ontvluchten. Toen Wtenbogaert veertien jaar later, op 13 april 1633, naar het atelier van Rembrandt (1606-1669) kwam om voor dit portret te poseren, was het politieke tij inmiddels gekeerd en woonde hij weer in Den Haag.

‘Precies het soort schilderij dat wij nodig hadden: een meesterwerk op het kruispunt van kunst en geschiedenis.’

Henk van Os, directeur Rijksmuseum (1989-1996)

Rembrandt maakte dit portret voor een Amsterdamse opdrachtgever, maar net als veel andere schilderijen van Rembrandt verdween het uiteindelijk in een buitenlandse collectie. Toen het Rijksmuseum in 1992 de kans kreeg het werk terug naar Nederland te halen, kwam het enkele miljoenen tekort, ondanks ruimhartige toezeggingen van onder andere de Vereniging Rembrandt. Maar na een optreden van Henk van Os, toenmalig directeur van het Rijksmuseum, in de ministerraad ging de regering overstag en stelde negen miljoen beschikbaar. Een gunstige wisselkoers, een inzameling en een genereuze particulier deden de rest.

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Fonds), het VSBfonds, de Rijksmuseum-Stichting, de Staat der Nederlanden en particulieren

Bulletin

Rembrandt Portret Van Johannes Wtenbogaert Verkleind
Stil schenken

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaarsnummer 2019, p. 35

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.