Portret van Pieter Jacobsz Pauw

Stedelijk Museum Amsterdam
17de-eeuwse schilderkunst
Collectie David McMurry, Verenigde Staten, 2012; Stedelijk Museum, Alkmaar

De Delftse schilder Willem van der Vliet, leerling en later medewerker van vooraanstaand kunstenaar Michiel van Mierevelt, wordt gerekend tot de beste portrettisten van de 17e eeuw. Zijn werken zijn schaars, dus voor Stedelijk Museum Alkmaar was de aankoop van Portret van Pieter Jacobsz Pauw (1640) een schot in de roos. Van de ongeveer veertig overgeleverde werken van Willem van der Vliet bevinden zich er op dit moment slechts zes in Nederlandse openbare collecties. Van der Vliets portretten vallen op door hun zorgvuldige uitwerking en ingetogen, vriendelijke uitstraling. De geportretteerden zijn vaak ontspannen weergegeven, met een vage glimlach om de mond. Zo ook het portret van Alkmaars invloedrijke regent Pieter Jacobsz Pauw (1584-1647), dat een prachtige representant is van Van der Vliets losse, zachte portretten uit de jaren 1630-40. Het schilderij is in 1640 vervaardigd, een jaar voor Pauw aantrad als burgemeester van de stad Alkmaar. Dit was ook het jaar dat zijn vrouw overleed.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds​) en andere steunverleners

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.