Portretje, vermoedelijk van Barbara Bloemaert (recto); fragment van een studie van een knielende jongeman (verso)

ca. 1612 Abraham Bloemaert Teylers Museum

Abraham Bloemaert (1566 - 1651)
ca. 1612
rood krijt, penseel in wit en pen in zwart
14,6 x 13,2 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, Amsterdam (Christie's), 13 mei 2015, nr. 122; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2015 039

Van ons allemaal sinds 2015

Op de achterkant van deze tekening staat een fragment van voorstudie voor een schilderij met de Aanbidding der herders van Abraham Bloemaert. Kennelijk hechtte een vroegere eigenaar meer aan het portretje aan de andere kant. Het portret stelt mogelijk Bloemaerts halfzuster Barbara voor, die tussen 1606 en 1650 non was in het klooster van Sint Clara in 's-Hertogenbosch.

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kunstbezit werden aangekocht. Dit intieme portretje van een non, mogelijk de halfzuster van de kunstenaar, is aangekocht op de vierde en laatste veiling en kreeg een plaats in de collectie van Teylers Museum in Haarlem.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit en Matthijs de Clercq