Portretten van Hendrick Sorgh en zijn echtgenote Ariaentge Hollaer

1645 Hendrick Martensz Sorgh Museum Rotterdam

Hendrick Martensz Sorgh (ca. 1610 - 1670)
Olieverf op paneel
Elk 33 x 26,2 cm
Museum Rotterdam
17de-eeuwse schilderkunst
Aangekocht van een nazaat van de kunstenaar, 2019; Museum Rotterdam, inv.nrs. 91777, 91778

Van ons allemaal sinds 2019

Hendrick Martensz Sorgh was een belangrijke figuur in het 17de-eeuwse Rotterdam. Hij behoorde tot de beste schilders van de stad, onderhield contacten met de plaatselijke elite en bekleedde diverse maatschappelijke posities. Als schilder was Sorgh bijzonder veelzijdig. Hij beeldde vooral taferelen uit het dagelijks leven af, maar draaide zijn hand evenmin om voor een portret of een zeestuk. Het bekendst is hij nog altijd om zijn groente- en vismarkten. Dit zelfportret en het portret voor zijn vrouw Ariaentge Hollaer schilderde hij voor zijn eigen huis: de beide werken zijn eeuwenlang van generatie op generatie vererfd binnen de familie.

Zelfportretten van kunstenaars die worden vergezeld door een portret van hun echtgenote zijn relatief zeldzaam in de Hollandse schilderkunst van de 17de eeuw. Dat het hier om een zelfportret van Hendrick Sorgh gaat, een van de meest getalenteerde 17de-eeuwse schilders van Rotterdam, maakt de aanschaf van deze werken een logische keuze voor Museum Rotterdam. Deze aankoop past in het streven van het museum een representatief overzicht van de Rotterdamse schilderkunst uit deze periode te laten zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]) en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam