Roemer met gebrandschilderde wapens van Leiden en Rijnland

ca. 1660-1700 Gerrit Bolten (toegeschreven aan) Museum De Lakenhal

Gerrit Bolten (toegeschreven aan)
ca. 1660-1700
Gekleurd glas
H 15 cm
Museum De Lakenhal
Glas
Kunsthandel A. Vecht, Amsterdam, 2012; Museum De Lakenhal, Leiden, inv.nr. 11074

Beschrijving

Deze 17de-eeuwse roemer draagt op de cuppa een gebrandschilderde versiering van schilddragende leeuwen met wapens van Leiden en Rijnland, geflankeerd door engelen met bazuinen en banderol. Het wapen van Rijnland wordt gevoerd door het Hoogheemraadschap van Rijnland in Leiden. De decoratie wijst dus op een Leidse herkomst en dat is bijzonder: de roemer laat zien dat een Leidse opdracht voor een gelegenheidsglas niet alleen aan glasgraveurs maar ook aan een glasschilder gegeven werd en dat dit tot een resultaat op hoog niveau kon leiden. Gebrandschilderde 17de-eeuwse roemers als soort drinkglas zijn buitengewoon zeldzaam waardoor dit glas een belangrijke aanvulling vormt op vijf gebrandschilderde roemers in openbaar bezit (Rijksmuseum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en Museum De Lakenhal). Tevens is het glas belangrijk als aanvulling op de glascollectie van het Hoogheemraadschap van Rijnland. De roemer versterkt inhoudelijk niet alleen de verzameling gedecoreerde drinkglazen maar ook de deelcollectie gebrandschilderd vlak glas van Museum De Lakenhal.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Roemer