Romeinse sarcofaag van Simpelveld

175-250 Makers onbekend

Sarcofaag Van Simpelveld L 1930 12 1 17 1
Makers onbekend
Zandsteen, aardewerk, glas, goud, zilver en ijzer
240 x 105 cm
Rijksmuseum van Oudheden
Oudheid en Archeologie
Voor 1300
1930
Collection Mr. A.J. Wierts, Simpelveld; Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, 1930, inv. nr. l 1930/12.1-17

In 1930 werden bij grondwerkzaamheden in Simpelveld (Limburg) drie Romeinse sarcofagen gevonden. Een daarvan was gevuld met zeer rijke grafgiften, waaronder gouden sieraden en aardewerken, zilveren en glazen voorwerpen. Ook werden de crematieresten van de overledene aangetroffen. Deze sarcofaag is zowel artistiek als archeologisch uniek vanwege het beeldhouwwerk aan de binnenzijde. Te zien is het gedetailleerde interieur van een kamer met liggend op een bank de overledene, een vrouw. In de wanden van de sarcofaag zijn nissen gehouwen, misschien voor grafgiften. Tussen de laatste nis en het voeteneinde van de bank is een Romeinse villa weergegeven, waarschijnlijk het huis waarin de overledene woonde. In 1937 werd vlakbij inderdaad een villa teruggevonden van een type dat overeenkomt met de weergave in de sarcofaag.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bekijk het werk in context

Inhoud van de sarcofaag

Sarcofaag Van Simpelveld L 1930 12 1 17 2

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.