Romeinse sarcofaag van Simpelveld

ca. 175-250 n.Chr. makers onbekend Rijksmuseum van Oudheden

makers onbekend
ca. 175-250 n.Chr.
Zandsteen, aardewerk, glas, goud, zilver en ijzer
240 x 105 cm
Rijksmuseum van Oudheden
Oudheid en Archeologie
Voor 1300
1930
Collectie A.J. Wierts, Simpelveld; Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, 1930, inv.nr. l 1930/12.1-17

Beschrijving

In 1930 werden bij grondwerkzaamheden in Simpelveld (Limburg) drie Romeinse sarcofagen gevonden. Een daarvan was gevuld met zeer rijke grafgiften, waaronder gouden sieraden en aardewerken, zilveren en glazen voorwerpen. Ook werden de crematieresten van de overledene aangetroffen. Deze sarcofaag is uniek vanwege het beeldhouwwerk aan de binnenzijde. Te zien is het gedetailleerde interieur van een kamer met liggend op een bank de overledene, een vrouw. In de wanden van de sarcofaag zijn nissen gehouwen, vermoedelijk voor grafgiften. Tussen de laatste nis en het voeteneinde van de bank is een Romeinse villa weergegeven, waarschijnlijk het huis waarin de overledene woonde. In 1937 werd vlakbij de vindplaats inderdaad een villa teruggevonden van een type dat overeenkomt met de weergave in de sarcofaag.

De sarcofaag van Simpelveld is door de uitzonderlijke decoratie aan de binnenzijde het meest markante object uit de Romeinse tijd dat ooit in Nederland is opgegraven. Er is slechts één vergelijkbare sarcofaag, gevonden in Italië, bekend. Dat de Vereniging Rembrandt het Rijksmuseum van Oudheden steunde bij deze aankoop, illustreert het belang van de sarcofaag: archeologische vondsten worden zelden gesteund, omdat hun waarde vaak meer historisch dan artistiek van aard is.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt