Rotsachtig berglandschap met een kasteel

1603 Jacques de Gheyn II Rijksmuseum

Jacques de Gheyn II (1565 - 1629)
Pen en bruine inkt
170 x 275 mm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Erven I.Q van Regteren Altena, Amsterdam, 2013; Rijksprentenkabinet, Amsterdam inv.nr. RP-T-2014-22

Het oeuvre van Jacques de Gheyn II (1565-1629) is zeker redelijk vertegenwoordigd in de Collectie Nederland, maar dit blad, in frisse staat en slechts met een enkele beschadiging die al lang geleden is aangevuld, is qua voorstelling van groot belang om te behouden. Het maniërisme, waarvan De Gheyn II langzamerhand afscheid neemt, is hier nog in zijn tamelijk absurde compositie goed herkenbaar. Een dergelijke voorstelling is zeker een belangrijke toevoeging aan het Nederlandse kunstbezit en past ook in de collectie van het Rijksmuseum/Rijksprentenkabinet.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Prenten en Tekeningen), de International Circle van het Rijksmuseum en een particulier