Route de Versailles, Rocquencourt

1871 Camille Pissarro Van Gogh Museum

Camille Pissarro (1830/31 - 1903)
olieverf op doek
51,5 x 76,2 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
particuliere collectie (via kunsthandel Giraud, Pissarro, Ségalot, New York/Parijs), 2006; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0512S2006

Van ons allemaal sinds 2006

Vanwege de Frans-Duitse oorlog week Camille Pissarro in 1870 uit naar Londen. Daar raakte hij geïnspireerd door de kunst van Constable en Turner, maar vermoedelijk ook door Hobbema's Laantje van Middelharnis (National Gallery, Londen), waaraan dit schilderij sterk doet denken. Pissarro schilderde het kort na zijn terugkeer in Frankrijk. Het is een aantrekkelijk beeld: deze dorpsweg bij helder weer - een dag waarop je graag buiten zou zijn. Pissarro hield de horizon laag en accentueerde de hoogte door de bomen tegen de weidse lucht te laten afsteken. De schaduwen van de bomen benadrukken juist de breedte van de compositie. Zo creëerde hij een zeer ruimtelijk effect, dat deze dorpsweg een bijzonder, monumentaal karakter geeft.

In 1890 condoleerde Pissarro zijn kunsthandelaar Theo van Gogh met het overlijden van diens broer Vincent: 'Ik voelde grote verwantschap met je broer, die de geest van een ware kunstenaar had'. Met zijn adviezen en zijn kunst had 'Père Pissarro' het werk van jongere kunstenaars als Monet en Vincent van Gogh een tijdlang sterk beïnvloed. Het Van Gogh Museum wilde graag vertellen over Pissarro en zijn sleutelrol binnen de Franse avant-garde, maar bezat daarvoor niet genoeg representatieve werken. Dat veranderde in 2006 met de aankoop van dit vroege, impressionistische schilderij. In 2011 werd met steun van de Vereniging ook nog een pointillistisch werk verworven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds, haar Acquoy-Nairac Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Pissarro detail Bulletin
Route de Versailles, Rocquencourt

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2006, pp. 29-32.