Corneille (1922 - 2010)
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
1986
aangekocht van de kunstenaar, 1986; Stedelijk Museum Schiedam, inv.nr. S-00000098

Beschrijving

Corneille werd zijn hele carrière lang geïnspireerd door kindertekeningen. Als zelfbenoemde 'blije kunstenaar' probeerde hij zijn eigen werk ook een naïeve kwaliteit te geven. Zo zijn de vormen in de gouache Ruiter bijna overal beperkt tot contouren. De ruiter en het rijdier hellen opvallend ver achterover - of komen ze misschien plots tot stilstand? Als tegenhanger voor de dikke zwarte lijnen en de dreigende donderwolk, kleurde Corneille de voorstelling in met overwegend warme tinten en een enkel fris accent in blauw.

Vanaf de jaren 1950 richtte Stedelijk Museum Schiedam zich niet meer alleen op stadsgeschiedenis, maar ook op naoorlogse Nederlandse kunst, met de nadruk op de CoBrA-beweging. Het museum organiseerde belangwekkende tentoonstellingen over het toen nog jonge CoBrA, waaronder de eerste monografische tentoonstelling van medeoprichter Corneille. Ruim dertig jaar na die tentoonstelling kon het museum dankzij steun van de Vereniging Rembrandt twee vroege gouaches van Corneille verwerven: de onderhavige Ruiter en Zwarte straat - beide werden rechtstreeks van de kunstenaar aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt