Running Thunder

Fotografie en video
1950-nu
Marian Goodman Gallery, Parijs, 2014; Stedelijk Museum Amsterdam

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Mees
Steve McQueen en de kracht van het beeld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2014, pp. 36-39

Bekijk het werk in context

Videowerken in het Stedelijk

Drieluik

Dit werk bestaat uit een kleurendia met geluid: een gesproken verhaal. En hoewel dit werk uit één 35mm kleurendia bestaat, krijgt het door het verhalende element een narratief en ‘time based’ karakter: het beeld lijkt bijna in beweging. Nu is zowel een stilstaand beeld voorzien van een ‘filmische’ soundtrack (7th November), een suggestief stilstaand beeld (Mees, after evening dip, New Year’s Day) en een statisch filmisch beeld (Running Thunder) in de collectie opgenomen. Hiermee vormen deze drie werken een mooi drieluik en een serieuze vertegenwoordiging van McQueens veelzijdige oeuvre.

Steve McQueen, 7th November, 2001, 35 mm dia, geluid, 23'. Stedelijk Museum, Amsterdam

Lip Sync

Lip Sync

Het Stedelijk Museum is vrijwel tegelijkertijd met de opkomst van film- en videokunst in de jaren zestig begonnen met het verzamelen van deze kunst. Een voorbeeld hiervan is het Lip Sync van Bruce Nauman (1942-2006). Bij dit werk is de camera omgekeerd gefocusd op het hoofd en de keel van Nauman. Hij spreekt voortdurend slecht hoorbaar de woorden 'Lip Sync' uit. Op een bepaald moment loopt het geluid niet meer synchroom met de beweging van zijn lippen. Nauman is net als McQueen een kunstenaar die aandacht weet te genereren voor de unicitiet van het bewegend beeld. De nieuwe aankopen van McQueen passen goed in de traditie van bestaande videowerken in de collectie.

Bruce Nauman, Lip Sync, 1969. Zwart-wit video. Stedelijk Museum Amsterdam

Muybridge

Beweging in beeld

Beweging versus stilstand is bij uitstek een populair onderwerp voor de vroege experimenten met fotografie. Het archief van de 19de eeuwse fotograaf Edward Muybridge vormt een fascinatie voor veel kunstenaars. Muybridge onderzocht bewegingen van het lopen van de mens of van het paard in galop met het toen nieuwe medium fotogafie. McQueen toont het paard juist beweginloos in een bewegend kader. Het dier is het onderwerp van die beeldende reflectie op tijd en beweging, die terug te voeren is naar ook in de Stedelijk collectie aanwezige Muybridge: juist omdat het beeld van McQueen zo statisch is vastgelegd op film.

Edward Muybridge, Animal Locomotion, 1887. Plate 99, ontwikkelgelatinezilverdruk. Stedelijk Museum, Amsterdam