Charles Robert Ashbee (1863 - 1942)
Zilver
⌀ 27,5 cm
Kunstmuseum Den Haag
Zilver
1880-1950
Collectie A. Krekel, 2017; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1057511

Beschrijving

Uitvoering door Guild of Handicraft, Londen. De schaal behoorde tot de collectie Krekel. Lees hier meer over deze collectie

De zilvercollectie van het KunstmuseumDen Haag bestaat voornamelijk uit voorwerpen uit de 17de en 18de eeuw. Omdat de 20ste eeuw slecht is vertegenwoordigd in de zilvercollectie, zijn de voorwerpen uit de verzameling van Annelies Krekel, waaronder de schaal van de Britse Ashbee, een zeer welkome aanvulling.

Het Kunstmuseumheeft een goede verzameling glas en keramiek uit de Franse art deco, waarvan het grootste deel gekocht is op de Wereldtentoonstelling van 1925 in Parijs. Het museum heeft de wens om de eigen verzameling van Nederlandse toegepaste kunst uit de periode 1880-1940 in een bredere internationale context te plaatsen. De vernieuwingen op het gebied van vormgeving speelden zich rond 1900 vooral af in Oostenrijk, Groot-Brittannië en Frankrijk. Door stukken van belangrijke ontwerpers uit deze landen te kiezen, kan duidelijk hun invloed op de vormgeving in Nederland worden getoond. De schaal is daarom een belangrijke aanwinst voor de collectie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds 1931)